PAUSE HERE
Subhanallah . Alhamdulillah . Allahuakhbar

Pyinchess Farhana

Monday, 9 January 2012

SAYA SELALU BERDOA, TAPI KNP ALLAH TDK PERNAH KABULKAN?







Pernahkah kita terfikir sebab-sebab doa kita tidak dimakbulkan oleh Allah S.W.T? Kita berdoa siang dan malam, menadah tangan untuk memohon kepada-Nya, bersungguh-sungguh meluahkan sehingga menitis air mata..tetapi DOA kita tidak dikabulkan Allah.

Wahai sahabat, janganlah pernah terdetik sedikit pun di hati kita untuk sangsi dengan ketentuan Allah S.W.T..Kerana di dalam Al-Quran Allah telah berjanji bahawa bila Allah hendak makbulkan doa, itu adalah ilmu-Nya dan apa yang kita rasa dia tdk makbulkan sebenarnya mungkin ujian dan kebaikan kpd kita. Antara sebab-sebab nyata Allah tidak makbulkan doa adalah disebabkan orang-orang yang keimanannya kepada Allah itu, masih berada pada tahap yang boleh dipersoalkan dan kemaksiatan yang dilakukan (Ayat 186, Surah al-Baqarah).

Doa seseorang itu tidak akan dimakbulkan Allah walaupun ia merendah diri serendah-rendahnya (khusyu' dan tawadhu') sewaktu berdoa, serta memuliakan Allah dengan semulia-mulianya, tetapi apabila sebelum berdoa atau sesudahnya dia mengerjakan pekerjaan yang sangat dilarang dan dimurkai Allah (Bey Ariffin dalam bukunya Samudra Al-Fatihah).

Pasti ada sebabnya kenapa Allah tidak menunaikan permintaan umatnya. Ini mungkin disebabkan ada kesalahan dan kesilapan yang kita lakukan sepanjang hidup kita.

Antara sebab-sebab doa tidak dimakbul seperti yang disebut oleh Ibrahim Adham adalah;

Kita mengenal Allah tetapi kita tidak menunaikan hak-Nya, kita cintakan Rasulullah tetapi kita tinggalkan sunnahnya, Kita membaca al-Quran tetapi tidak beramal dengannya, kita makan nikmat Allah tetapi kita tidak bersyukur kepada-Nya, kita mengaku syaitan itu musuh tetapi kita tidak menentangnya, kita mengaku syurga itu benar tetapi kita tidak beramal untuknya, kita mengaku neraka itu benar tetapi kita tidak lari daripadanya, kita mengaku mati itu benar tetapi kita tidak bersedia untuknya, kita bangun dari tidur lalu menceritakan segala keaiban manusia tetapi kita lupa akan keaiban sendiri, kita kebumikan mayat saudara-saudara kita tetapi kita tidak mengambil iktibar daripadanya. Jadi bagaimana Allah hendak kabulkan doa kalau kita tidak pernah memikul tugas kita sebagai hamba Allah S.W.T di muka bumi ini..?

Hindarilah diri kita daripada bersangka buruk terhadap Allah S.W.T, sedangkan  doa Rasulullah sendiri pun ditolak oleh Allah apatah lagi kita yang hidup bergelumang dengan dosa. Na'uzubillah.. Ingatlah, setiap apa yang ditetapkan Allah ada hikmahnya, Allah mahu umatnya terus berdoa dan sentiasa bersabar. Doa kita tidak dimakbulkan di dunia, tetapi mungkin kita akan mendapatkannya di Akhirat kelak, InsyaAllah..

Selain itu, adab-adab berdoa juga perlu diikuti dan dipelihara..Antara adab-adab berdoa adalah;

Doa hendaklah dilakukan dalam waktu yang baik dan mulia seperti pada hari Arafah, ketika Ramadhan, Jumaat, sepertiga yang akhir dari malam dan pada waktu sahur. Berdoa dalam keadaan yang mulia seperti ketika sujud dalam sembahyang, ketika  berhadapan dengan musuh dalam pertempuran, ketika hujan turun, sebelum menunaikan sembahyang dan sesudahnya, ketika jiwa sedang tenang dan bersih daripada gangguan syaitan dan ketika menghadap Kaabah. Berdoa dengan menghadap kiblat. Berdoa dengan merendahkan suara antara terdengar dan tidak oleh orang yang berada di sisi kita. Berdoa dengan tidak menggunakan kata-kata yang bersajak. Memadai dengan kata-kata biasa dan sederhana, sopan dan tepat dengan apa yang dihajati dan tidak perlu dilagukan dan amat baik dipilih lafaz-lafaz doa Rasulullah s.a.w yang bersesuaian. Berdoa dalam keadaan khusyu’ dan tawadhu’ dengan merasakan kebesaran dan  kehebatan Allah dalam jiwa. Mengukuhkan kepercayaan bahawa doa itu akan dimakbulkan Allah dan tidak sedikit pun berasa gelisah jika tidak diperkenankan Allah s.w.t. Mengulangkan doa yang diutamakan dua hingga tiga kali. Memuji Allah di permulaan dan pengakhiran doa. Bertaubat sebelum berdoa dan menghadapkan diri dengan sesungguhnya kepada Allah s.w.t.

Marilah sama-sama Muhasabahkan diri kita :) Semoga Allah memperkenankan setiap doa kita..Amin..


DOA TAUBAT
(Sila 'pause'kan lagu dalam blog sebelum buka video ni)







Terima Kasih Sudi Baca Entry Ini ! Kalau Suka silalah LIKE :)



0 Orang Pengomen Terhandal :